PENILAIAN TAHAP SATU (PTS)

WARNING: entry nih sgt PANJANG tnpe gmbr. kalo boring, sile jgn bace. jgn nk tmbh akaun akhirat aku ngan sumpah seranah korg ye kwn2....not nice.. :p

smlm dlm2 xsihat tuh, sempat wat perbincangan ngan NANA my rumate skang tntang PTS nih. sbb kami 2 dr haluan sayap kiri yg same iaitu bdk PTS.
penilaian tahap satu atau name komersialnye PTS di perkenalkan pada tahun 1996. pelajar yg lulus cemerlang gemilang n terbilang dlm penilaian nih akan di beri mandatori utk trus skip ke drjah 5. da xpyh naik drjah 4...kira jimat la stahun time kt sekolah rendah tu...tapi program ni wujud smpai tahun 2000 je. thn 2001, dorg mansuhkan. slh satu sbb nye, bdk2 xley nk go on...nih yg aku dpt dr pok cik google smlm.
 
"From 1996 until 2000, the Penilaian Tahap Satu (PTS) or the Level One Evaluation was administered to Year 3 students. Excellence in this test allowed students to skip Year 4 and attend Year 5 instead. However, the test was removed from 2001 onwards due to concerns that parents and teachers were unduly pressuring students to pass the exam."

yg menjadi topik perbincangan kami smlm ialah, kenapa program nih di mansuhkan???
oi atie, da terang2 sebab musabab kt ats tuh kan??
aku n NANA, 200%  xstuju lgsg kalo ngan alasan kt ats tuh. sbb.....
1- knape kate student xley nk go on plak??? sbb result dorg teruk??
mane2 student yg berjaya dlm PTS nih, bkn nye WAJIB pon langkau ke drjah 5. itu pilhan student tuh sendri same ade nk langkau ke x.....mmg lgsg xde paksaan dr mne2 pihak. so mcm xde isu yg mngatakan sbb langkau kls, ank2 dorg dpt result UPSR teruk.
2- kalo student tuh dh langkau kls skalipon, n ms tuh bru die sdr ketidak mampuan dri nye, die boleh berade dlm drjah 5 2 kali. kwn aku dah pon buat.....
3- ade lg ckp, bile msuk form 1 baru nmpk anak die xley catch up.....yg nih lgsg aku xley nk trime!!!
sbbnye, bile da msk form 1, wlopon umur ko muda stahun, ms tuh ko dah dkira sama level dh ngan bdk form 1 len. sbb ko da bjaye pon mlepasi UPSR. jd ape mslhnye?? bnde yg blajar form 1 xde kaitan sgt pon ngan yg ko da skip kt drjah 4 td....

lg stu persoalan kami, kenape xdpt itam putih pon eh dr pendidikan ke...dr mne2 je la yg kami berjaya PTS nih?? si NANA tuh ade lah jgk sijil penghargaan. aku nih?? lgsg xde! yg aku ingt, dpt la rm10 ms ari penyampaian adiah ari tuh..jd la dr xde. kua4

so kesimpulan yg kami buat, kami xfhm kt mane yg pressure nye bdk2 n mak ayah, kt mne slhnye program tuh....dah ttup kes. kalo ade org berkenaan bc blog nih, buat la research psl ni. aku bg idea kot kt korg.......bg idea tajuk je la. yg lain2 cri sendri muahahaha
aih, xkn nk aku suap kot smua?? lemak r.....(ayat standard cikgu cikgi) :p

ni tajuk lain plak............
nk share sket pengalaman2 manis ms dpt PTS tuh...ehem2...
aku ms drjah 3 pengawas sekolah taw kwn2. hehehe pastu duk kls sah2 la no 1 kn....owh sdikit riak dstu. atie, sile insaf!!! ala..pndai bdk2 ape sgt...ms tuh kls aku bape org je yg dpt amik exam tuh. dlm 30 org kot...ke lbey xtaw r. yg pasti bkn smua kls 3 KAMIL tuh yg dpt r.....30 org tuh stelah di tapis ngan penapis teh uncang cap teko ujian yg diadakan oleh pihak sekolah la. xkn pihak bomba kot atie oiii???? hehehe
ms tuh bnyk jgk la cikgu wat latihan ngan kami. aku ingt ag cikgu tuh name die CIKGU LATIFAH ISMAIL. mekasih cikgu....pungpangpungpang amik exam smua,kua la result. cikgu juz umum sape dpt langkau kelas dpn pntu je. xmasuk dlm kls pon......ms tahun aku tuh, thun 1998, 6 org je yg dpt. n name aku org lasttttt skali cikgu sebut. smpai atie ckgu taw....sedih sy.
n kami 6 org smua langkau tnpe paksaan dr mne2 pihak......mak aku bnyk kali gk la tnye aku....'boleh ke kak??' aku jwb boleh je...pdhal aku sbnrnye bnyk terpengaruh ngan kwn2. ye la...dh dorg lompat, aku nk lompat jgk la...hahaha ingt ms ujian 1 awl2 tahun tu r, bygkn aku dpt 10% je ujian SAINS....hahahaahahahahahhahahahahhahaha trukkn?? aku mmg lgsg xg tusyen ke hape...ms tuh soklan psl debunga...drjah 4 punye topik. ujian tuh kire mcm recall blk la ape yg ko da bljr thn lps...bile ingt2 blk, klakar pon ade. bkn SAINS je aku truk, boleh dikatan smua la kcuali MATH...yer la...tuh kn subjek bc...tp ALHAMDULILLAH aku ley catch up wlopon result UPSR aku x straight A..4A 1B aje...........
ade kwn aku sorg tuh, langkau jgk la.....die xley nk go on. so dia drjah 5 2 kali. pastu aku dgr die 5A dlm UPSR....rezeki dia kan..
eh tapi ade je kwn aku yg langkau kls dpt 5A....sorg tu je. yg lain smua 4....

hmmmm syg sgguh xde itam putih yg mnyatakan aku langkau kls...kalo x ley riak takbur tnjuk kt cucu ccit kejayaan nenek..uhuk5 *cough*. tp zaman sekolah rendah je la nenek pndai. zaman lpas tuh ialah zaman kehancoran. muahahaah

p/s: sy ade sorg kawan name dia MASTURAH...dia bdk lompat gak. die rumate sy ms matrik. so kpd bdk itu, sile2 la bg cdngan, komen or pape je la.....
to TUYAH, wlopong aku dok buat spesel entry utk mung, tp aku mentiong gok name mung dlm entry nih. entry kejayaang jgkkn?? doh. jangang nges2 ngamok2 eh. hehehe

mngenang ms lalu,

5 comments:

ryume said...

saye la masturah yg disebut itu..yeay! ade gak name saye..hahaha

tie,PTS 2 mmg dilupakan doh..xyah la diungkit2..kikikiki

atie said...

toy....
mung mesti nk glemer sorg je kn??
xmboh share...

Unknown said...

Aku pun dpt rm10 ja.xde sijil

Unknown said...

Aku pun dpt rm10 ja.xde sijil

Anonymous said...

Heyy sama!! Hehe. Sy pun budak pts. Dan dpt 4A1B gak upsr. Tapi sy pts tahun 1999 lah. Hahaha. Rare gak sebenarnya golongan pts ni. Hahaha. Boleh kira berapa je. BTW setuju ngan pndapat awak! Hehe. Saya pn cuma dpt trofi je ms penyampaian hadiah akhir tahun. Huhu. Tapi dlm rekod sekolah mesti ada kan, rekod pencapaian kita. Hehe.