gurauan kasar di bln ramadhan

haih ya allah....tingkatkanla dan kuatkan tahap kesabaran hambamu ini ya allah.

aku xtahu la ape mslah lately ni. semuaaaaaaa mcm sajeee je nk mngundang cari gaduh ngan aku. kalau bfore nih sakit hati sgt2 ngan tailor, hari nih ade manusia sajeee je cari psal ngan aku. dekat2 waktu nk berbuka lak tuh...rasa mcm puasa hari ni dpt lapar n dahaga semata2. pahala ilang bgituuu sahaja.

kes pertama, hamba allah ni kate dah bank in duit. aku ni dah bjanji ngan org nk wat payment hari ni by cash. dah sampai2 atm, satu mesin je boleh guna. ok fine xpe...kite beratur. dah smpai2 turn aku, masukkan nilai yg aku nk, tbe2 kad reject baki xmncukupi. eh?? try lagi sekali, tgk2 hamba allah tu xbank in pon lg. dengan tebal muka, mntk maaf sgt2 kt org tu, xleh nak byr lagi coz xde duit. masa tu lg brape mnit nk bbuka. nk msg hamba allah tu, hp lagi satu aku xbawa. nk cepat td bawa kad atm ngan hp s3 yg da xde kredit tp still ade internet je...

dah sampai umah, rilek2 kjap, ambush hamba allah tu. dia boleh gelak2 ckap terlupa dek ksbukkan kerja?? astaghfirullahalazim...time nih temperature aku da kmuncak. DARI SEMALAM KOT ko cakap da transfer. ni alih2 ckp bnyk kerja, tlupa. ape kes???? kalo mnyusahkan aku je, aku boleh sbr lg. ni mnyusahkan org lain jugak!!

kes kedua, in between nk mrh kt hamba allah tu, wifi umah tibe2 xleh pkai. tukar wire pon, still xboleh gak. skali cek2 telefon umah pon xleh pkai. ok bia dlu....lepas bbuka, adik aku g intai kt jiran sbelah. mesti korang mcm tertanye2 motif g umah jiran sbelah kan? sebab jiran aku  ni terlebih bijak pndai, jdkan kabel telefon kt luar tuh yg org tm pasang as ampaian.

bile adik aku g, tgk2 kabel tu da putus. adik aku ni ingat die potong ke ape, rupe2 kereta dia pajero or hilux gtu la yg langgar kabel tu smpai putus. ko xbengang.???
 dahla nak raya ni. kalo g wat aduan esk, luse belum tntu org tm tu dtg pasang balik!

dahla pokok sebesar2 alam tnam kt area umah die, tapi tepi pagar umah aku. yg kami ni mcm org bengong tukang sapu daun2 yg ggur. dahla pokok tu pnuh ngan anai2.....datin seri mama bukan xberani nk tebangg, mslhnye, pokok tu besar. nk kena guna mesin, nk kne upah org tebang tahu x?? dah upah org, tak ke berbayar??
aku xthu la jiran sebelah umah aku ni sbenarnye org ke hantu ntah! grrrrrrr

utk hamba allah tu, nasib la kne mnyumpah. buat la lagi gurauan bodoh di kala senja. bgurau ada batas. tu kire baik dh tu tahap tu je.

utk jiran bijak pndai, semoga allah saje yg membalas jasa bakti kalian buat kami.

phew....lega.


 mohon yg mmbca terasa,








No comments: